Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
hye dear comels,
alang-alang stalking tu..
tinggallah jejak kat sini tau..
nanti senang anis nak
trace and follow u all balik :)

apa itu 'capsule'?



hye comels... hehehe
 
urmmm... sape kat sini seumur hidup dia tak pernah makan ubat langsung? ade ke? rasanya takde kan? dari baby lagi kalau demam sikit je terus makan ubat.. dulu ubat2 air.. dah besar baru boleh telan tablet, pil or 'capsule'..
tablet medicine

tapi, u all tau tak apa itu "CAPSULE"?

capsule medicine

kalau taktau meh sini anis bagitau



 
Kapsul diperbuat daripada apa?

Capsulses yang mengandungi ubat, atau makanan tambahan kebanyakannya dibuat dari gelatin, dan tidak sesuai untuk vegetarian. Terdapat beberapa syarikat-syarikat makanan kesihatan yang membuat kapsul daripada ramuan vegetarian mesra.

Apa pula gelatin?

Gelatin, satu bentuk protein, kolagen dihidrolisiskan dan asid amino, datang dari kulit tendon, rebus dan ligamen haiwan seperti lembu dan kuda. Gelatin telah digunakan dalam makanan untuk lebih daripada 100 tahun, serta tambahan meningkatkan rambut dan kesihatan kuku. Tuntutan yang lebih terkini adalah bahawa gelatin boleh meningkatkan artritis serta mencetuskan badan untuk membakar lemak dan mengurangkan berat badan, menyatakan Brigham dan Hospital Wanita. Walaupun kesan sampingan tidak biasa, mereka mungkin.

Kapsul gelatin, rasmi dipanggil topi gel atau gelcaps, terdiri daripada gelatin diperbuat daripada kolagen kulit atau tulang haiwan. (Gelatin bukan yg dari hooves ungulate, yang terdiri daripada protein yang berbeza, keratin.)

Kapsul sayuran terdiri daripada hypromellose, polimer yang dirumuskan daripada selulosa.


Side effect capsule gelatin.. apakah?


Alahan terhadap Gelatin
Di samping digunakan dalam produk makanan dan suplemen kesihatan, gelatin juga digunakan dalam membuat lapisan kapsul untuk banyak ubat-ubatan. Walaupun jarang berlaku, sesetengah individu mungkin hipersensitif kepada lembu atau produk gelatin lembu. Oleh itu, jika anda tahu bahawa anda mempunyai apa-apa alahan atau hipersensitiviti, terdapat sumber-sumber lain yang disediakan untuk anda, sebagai contoh, berasaskan ikan atau bentuk vegetarian yang boleh digantikan. Sekiranya anda mula mengalami gejala alahan seperti gatal-gatal, gatal-gatal, pening atau masalah bernafas, dapatkan rawatan perubatan dengan segera.



Pendedahan Toksin
Satu lagi kesan sampingan tambahan gelatin adalah reaksi kepada toksin yang kadang-kadang ditemui dalam gelatin. Menurut "Cara upacara Keabadian: Tujuh Peraturan upacara Tenaga Wellness & Longevity" oleh Dr FC Rite, kapsul gelatin, boleh mendapatkan digabungkan dengan toksin kerana sumber haiwan mereka. Ini adalah kerana lembu banyak menerima antibiotik, atau mungkin makan makanan yang telah dirawat dengan racun perosak. Jika ini berlaku, anda mungkin mengalami sakit perut atau lain-lain gejala gastrousus. Berhenti mengambil kapsul gelatin dan hubungi doktor anda jika gejala itu berlaku; jika gejala menjadi akut, dapatkan rawatan perubatan kecemasan.

 

Fungsi Hati dan Buah Pinggang
mengambil makanan tambahan (supplements) kapsul gelatin boleh mengakibatkan hati dan buah pinggang perlu bekerja lebih keras untuk memecahkan dan mengeluarkan protein. Sejak gelatin dikenali, protein terlalu banyak tanpa pengambilan jumlah karbohidrat yang diperlukan boleh meletakkan tekanan berlebihan pada hati anda. Oleh itu, mereka yang mempunyai sejarah penyakit hati atau buah pinggang perlu berbincang dengan doktor mereka sebelum mengambil kapsul gelatin agar tidak memburukkan lagi keadaan perubatan yang sedia ada.
 
 sumber : WholeHealthMD.com: Gelatin


okayla my comels.. sekian sahaja entry anis... daaaaa :)









1 comment:

Normi Nieza said... reply to comment

thanks fo your sharing..:)