Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
hye dear comels,
alang-alang stalking tu..
tinggallah jejak kat sini tau..
nanti senang anis nak
trace and follow u all balik :)

customer banyak songeh!

Logo Design by FlamingText.com 
membuka sesebuah perniagaan bukanlah senang.. tak kiralah perniagaan jenis macam mana.. online ke, bukak kedai ke, dropship ke.. masing-masing ada dugaan dan cabaran sendiri..

customer pulak banyak songeh! huh.. sabar.. sabar, takde customer siapalah kita sebagai peniaga.. yang banyak songeh tu lah yang membantu menambahkan sumber pendapatan kita..

anis sendiri, berniaga tudung misi je pun.. tidak terkecuali berhadapan dengan customer yang banyak songehnya, geram memang geram.. tapi kita kena jugak fikir positif dan sabar..cuba bayangkan yang business besar-besar tuh, mesti lagi besar cabaran dan dugaan they all..

cerita terbaru, ada customer anis ni nak tudung.. mula-mula dia nak murah, anis pun bagi lah murah.. lagipun dia nak banyak.. lepas dah comfirm berapa helai anis pun okay lah.. tiba-tiba dia cakap nak tambah lagi..

anis dah cakap awal-awal, kalau nak tambah cakap.. sebab anis nak booking awal-awal untuk restock and pergi ambik kat supplier.. fikir kesian, anis pergilah jugak kat jalan tar cari stock lebih.. dahla supplier sekali cakap ada, bila pergi cakap tak ada pulak.. Ya Allah, masa tu tuhan je tahu.. sakitnya hati..

satu jalan tar anis cari tudung bawal putih nila tu tau, memang takda.. semua house masuk, city one masuk.. memang tak ada stock langsung warna putih nila, yang ada putih biasa je.. anis dah susah hati.. dahla ngan panasnye, orang pulak ramai.. nasib baik anis pergi naik motor je ngan cinta hati.. huhu.. kalau tak, jammed lagi..

ok, so dah takde tu.. anis keluar balik kat jalan tar, anis tanya satu-satu kedai kat situ.. last-last jumpe satu kedai ni, ade lah sehelai dua.. anis pun cakap, "saya nak tudung yang warna camni, bagi saya semua yang ada" budak tu pun cari punya cari, alhamdulillah, cukup jugak sekodi (20 helai).. fuhh, lega rasanya.. 

dah balik tu, anis pun start la jahit riben-riben biru tu kat tudung.. memang nampak cam kacang je, tapi sakit pinggang jugakla.. pastu, riben biru tu kena letak betul-betul.. kalau tak, tak jadi melengkung bila pakai..

dah setel lega la sikit.. sepatutnya anis pos hari selasa, tapi sebabkan busy and tak sempat.. anis pun pos petang semalam, tu pun mintak tolong cinta hati poskan, sebab kat ofis die, die jadi ejen pos.. hehe, senang la sikit..

pastu anis terlupa nak ambik tracking no kat cinta hati anis, so dah customer anis sms anis pun semacam je, tak tahulah die marah ke ape.. mungkin ingat anis tipu die kot.. pos lambat-lambat, pastu tak bagi tracking no tu kat die.. hurmm, anis mintak maaflah banyak-banyak.. 

yang sebelum ni lagi lah, tudung dah ambik, tapi dekat berminggu bila nak collect payment je, macam-macam alasan die bagi.. ala. macamla tudung anis jual tu sehelai sampai beratus cam tudung paridah tu.. 

geram memang geram, tapi adatlah tu.. biarlah orang nak layan kita macam mana pun, yang penting kita jangan layan orang dengan layanan yang teruk.. bukan rugi pun.. :) 
  Logo Design by FlamingText.com

11 comments:

Mimie Najib said... reply to comment

dugaan kan anis.. sedangkan niat kita baik.. erm..nak berbisnes ni kena kesabaran yang tinggi..

Nory Zoulkefle said... reply to comment

apa yg penting customer always right...kdg2 terpaksa mengalah je dgn kerenah customer yang macam2 ragam ni kan..heee

orked violet @ SYA said... reply to comment

saba la dear..

meniage mmg cm2..

eh, solemnization theme anis same ngn reception theme kite La.. Nnti share La opinion, idea pe sume taw.. taw..

Normi Nieza said... reply to comment

bnayak cikadat btl..buat sendirilah nak cepat gak..huhu..sabarlah anis..:)

Carlos Santiago said... reply to comment

anggap je tu satu cabaran

cik mah said... reply to comment

Betul tu dear...mcm2 kan customer...amik full payment sebelum pos n anis kn simpan tol2 tracking no tu...sgt penting...xpe...ujian untuk lebih maju kan..l

anis suryanie said... reply to comment

@Mimie Najib tulah mimie kan? dalam hati kite ni org bukannya tahu.. huhu.. xpe, at least kite ade pengalaman baru :)

anis suryanie said... reply to comment

@Nory Zoulkefle yup! customer is always right.. pahit pun kena lah telan.. hehehe

anis suryanie said... reply to comment

@orked violet @ SYA hehe, tau xpe dear..

oh, yeke? tapi anis punye solemnization kecik2 je..tu pun byk diy je dear.. hehehe

anis suryanie said... reply to comment

@Normi Nieza hahaha, biaselah tu kan akak kan? ape y penting bykkan bersabar :)

anis suryanie said... reply to comment

@cik mah anis simpan je tracking no tu, cume terlupe nak bagi.. dh die mcm tak percaya.. puan mah pun mst jmpe mcm2 karenah customer kan? hehe