Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
hye dear comels,
alang-alang stalking tu..
tinggallah jejak kat sini tau..
nanti senang anis nak
trace and follow u all balik :)

kurang LINOLEIC ACID penyebab JERAWAT

Logo Design by FlamingText.com
Mempunyai kulit berjerawat atau berminyak boleh menjadi pengalaman yang sangat mengecewakan untuk sesiapa sahaja. Ttidak kira berapa kali anda membersihkan dan mencuci muka anda, kulit anda cenderung untuk kembali berminyak lagi dalam beberapa minit. Bagi sesetengah orang, ia adalah satu kekecewaan kerana mempunyai jerawat yang seolah-olah tidak ada cara untuk ditangani, malah ianya makin teruk.
 
Sesetengah orang akan mencuba pelbagai jenis ubat dan kaedah rawatan tetapi tetap tidak berjaya. Persoalan yang kita harus tanya ialah - apa yang sebenarnya menyebabkan kulit berminyak?
 
Dalam keadaan biasa, kulit kita mengeluarkan minyak atau sebum sebagai lapisan semulajadi perlindungan terhadap kotoran. Walau bagaimanapun, disebabkan beberapa faktor seperti pemakanan, kebersihan dan alam sekitar, kulit kita cenderung untuk berkelakuan luar biasa kerana rendahnya tahap Asid Linoleik.
 
Menurut Profesor Leslie Baumann, Profesor Dermatologi di University of Florida [Kosmetik Dermatologi: Prinsip & Amalan. p. 55-56. New York: McGraw-Hill, 2002), Asid Linoleik adalah asid penting untuk kulit yang membantu mengawal tahap minyak atau sebum pada kulit. Kekurangan Asid Linoleik menyebabkan kulit berminyak, liang tersumbat dan jerawat. Jadi masuk akal bagi kita untuk meningkatkan tahap Asid Linoleik dalam kulit untuk membantu memulihkan kulit berminyak, jerawat yang jelas dan inya berkesan menghentikan jerawat. Adakah anda tahu bahawa kulit tidak boleh menghasilkan Asid Linoleik dan asid ini penting. Nutrien kulit hanya boleh diperolehi daripada makanan atau dari set dan produk penjagaan kulit yang kaya dengan Asid Linoleik.
 
Sebum (minyak kulit) & sebum kelenjar
   
 - Sebum dihasilkan oleh kelenjar sebum
   
  - Ia membantu menjaga bagi sentiasa kulit lembap & lembut
   
  - Sebum terlalu sedikit pada orang tua membuat kulit kering
   
 -  Sebum terlalu banyak pada orang muda menyebabkan wabak jerawat
 
 
 
Apa itu LINOLEIC ACID?
 
Asid linolenik adalah asid lemak omega-3 politaktepu dengan 18 karbon dan tiga ikatan berganda. Cadangan semasa untuk asid lemak omega-3 mencadangkan sekurang-kurangnya 0.5 peratus kalori daripada asid lemak omega-3 dengan 10 kalori tulen asid alfa-linolenik, menurut Kathleen Mahan and Sylvia Escott-Stump dalam bukunya "Krause's Food, Nutrition, & Diet Therapy."
Dalam diet 2,000 kalori, cadangan ini dapat dipenuhi dengan 2 sudu kecil. flaxseed, 3 sudu besar. walnut atau 1 sudu besar. canola atau minyak kacang soya. Asid linolenik menguatkan jantung dengan mengurangkan risiko degupan jantung yang tidak normal, mengurangkan tahap trigliserida dan melambatkan pertumbuhan plak dalam arteri.
 
 
 
Sumber makanan yang mempunyai LINOLEIC ACID
 
 
Susu Ibu dan Susu Formula Bayi
Susu ibu dan formula bayi mengandungi kedua-dua asid linolenik dan linoleic. Ini adalah antara lipid yang menyediakan sumber tenaga utama dalam diet bayi. Susu ibu mengandungi 55 peratus lemak berbanding susu formula yang mengandungi 49 peratus lemak. Lima peratus daripada kalori dalam susu manusia dan 10 peratus dalam formula bayi yang diperolehi daripada linoleik atau asid lemak omega-6 , dan jumlah yang lebih kecil daripada linolenik atau asid lemak Omega-3.
 
 
Minyak sayur-sayuran
 Asid lemak Omega-3 ditemui dalam minyak zaitun, minyak canola, minyak safflower, minyak jagung dan minyak kacang soya, menurut Eleanor Whitney dan Sharon Rolfes dalam  "Understanding Nutrition." Tumis dengan menggunakan sedikit minyak ini atau digunakan sebagai kuah salad untuk meningkatkan pengambilan asid linolenik.

 
Kacang dan bijirin.
Makan butternuts, walnut, biji kacang soya, biji kismis merah dan hitam, biji labu dan biji sebagai makanan ringan bijan atau ditambah kepada salad.
 
 
Sayur-sayuran
Ambil kacang soya dan produk yang diperbuat daripada soya untuk meningkatkan pengambilan asid linolenik anda. Susu soya, tauhu dan alternatif daging berasaskan soya juga membantu meningkatkan lemak omega-3 anda.

Ikan dan Produk Haiwan Lain-lain
Untuk mendapatkan keseimbangan yang tepat asid lemak omega-3 dan omega-6, kebanyakan orang perlu makan lebih ikan dan kurang daging, menurut "Understanding Nutrition". Sumber haiwan yang terbaik yang mengandungi Asid Lemak omega-3 adalah ikan. Seperti salmon, sardin, mackerel, tuna, ikan bilis, lake trout dan ikan hering. Persatuan Jantung Amerika mengesyorkan dua hidangan lemak ikan ini setiap minggu. Ayam yang memakan flaxseed menghasilkan telur kaya dengan asid lmeak Omega-3.
 
Logo Design by FlamingText.com

5 comments:

Normi Nieza said... reply to comment

good sharing anis..:)

Kisah Si Dairy said... reply to comment

wah...tak pernah tau pun pasal nie..
thanks sharing..

Danee said... reply to comment

i c .. so kalau makan omega 3 elok la kan .. tp soya tu bukan meningkatkan lg pertumbuhan jerawat ke?

Hafiza AizZawa said... reply to comment

fiza pun akan dpt jerawat klu byk mkn benda berminyak...

anis suryanie said... reply to comment

@danee, mgkin awk alergik ngn protein soya kot..

@hafiza, tau xpe.. anis kalau mkn menda tumis2 mule2 timbul sketul dua jerawat tuh..huhuhu